XAN DE VILAR, A ALMA DA SERRA

Vilas literarias: Quiroga



Xan de Vilar, a alma da serra
X. Pérez Mondelo
Xan de Vilar é o último mohicano, a alma da serra. O gardián que fica no alto para termar das cousas e dos nomes. Aquel que mantén vivos os vellos carreiros, as ermidas solitarias e os regatos cantareiros. O último lume acceso na aldea. Un Bárbol tolkiano protector do souto, amigo dos castiñeiros, el mesmo un Ent atento e vigoroso. O pastor das árbores, o vixía das devesas. A porta da súa casa sempre aberta, a man tendida aos camiñantes. As súas ofrendas no camiño: o mel, os licores, as castañas, as marmeladas, os caxatos para as longas andainas… O camiño como un mostrador aberto e confiado. A mesma confianza que senten os que soben a serra na súa procura perante a súa presencia. É doado atopalo polos arredores do souto, cabo do castro que cingue o Lor, polos carreiros da montaña, só ou coa facenda, sempre ledo e atarefado, botar con el unha fala. Daquela vai xurdindo dos seus beizos todo o relato da serra, un verdadeiro manual sobre a cultura da montaña. E un lamento fondo sobre o seu abandono, sobre o desinterés institucional por aqueles espazos naturais que tanto ama. Polo desleixo dos servizos públicos, pola falta de compromiso coa súa conservación e co seu desenvolvemento. Un lamento longamente meditado e conmovedoramente expresado na antiga e evocadora fala courelá. Mais, con Xan de Vilar non é doado entregarse ao desalento. Axiña pasa a mostrarnos todos os seus tesouros: os productos que ofrece aos camiñantes, a antiga fragua, que de sempre foi de familia de ferreiros, as vellas culleres e tixolas que saíron da súa fábrica, e cun fondo orgullo abre logo as portas do seu museo no que se garda toda a historia da montaña. Tódalas pezas, cada ferramenta, con cadanseu nome propio. Un auténtico tesouro filolóxico e etnográfico. De cada unha das ferramentas e utensilios dános Xan información cumprida. Cando nos decatamos estamos engaiolados polas súas palabras, absortos perante o seu ir e vivir sobre tódalas cousas, co seu andar inquedo, de hobbit ledo.
E nese clima de confianza, Xan ábrenos logo as portas da casa e cunhas roscas e unha chisca estradas no hule, o lume sempre aceso, onde asa un chicho de febra da matanza, comeza a festa, o canto. Xan bota axiña man de corno e gaita e polo noso maxín van aparecendo tódolos vellos músicos da montaña, tódalas melodías, os máis belos cantos. Ese corno ancestral que aprendeu a tocar andando coa viceira pola serra, a durmir nos covallos, sobre a herba fresca dun lameiro, cabo do río, debaixo dun amieiro, nas horas de soidade de nino pastor. Un corno como o que resoaba en toda a redonda convocando a facenda grande e a facenda miúda dos veciños, antes de se adentraren todos na serra. Un ouveo fondo e misterioso a esvarar pola alma. A outra chamada comunal canda a das campás. Todo a aldea en movemento e os chocallos das bestas a acompañar a marcha. O día que se abre, as horas que volven idénticas e os traballos.


Xan aprendeu a amar a música e tocar a gaita á calor do lume e nas longas horas de pastor na montaña. Vendo tocar os vellos gaiteiros da serra, os ledos músicos doutrora, e os cegos que viñan por Vilar e tocaban nas feiras. De todos eles aprendeu as cancións de ronda, os romances, as toadas populares, ao xeito en que as cantaban as cantoras e os cantores da casa e da redonda. Oír cantar a Xan de Vilar, oílo ao tempo tocar, produce unha forte sensación de abraio e dozura. No seu canto, na súa voz e nos seus dedos, agóchase todo o misterio da serra, toda a súa fondura, tódolos seus anceios de benestar e a súa ansia de permanencia.



Fotografías de © X. Pérez Mondelo

Comentarios

ManuelRcrespo dixo…
Xan de Vilar, o home máis querido e respetado da Serra do Caurel, sempre disposto a botar unha man.

Publicacións populares