O CEGO DE OUTEIRO

Vilas literarias: Quiroga

O cego de Outeiro

X. Pérez Mondelo



E se deixamos o val e collemos camiño da alta serra, hemos chegar deica Outeiro, cabo da Seara do Courel. De alí é natural o señor Eladio, o violinista cego, que percorría incansable os camiños infindos da serra e do val, cabo da súa pequena nena, Celia, que o acompañaba ao bombo. O pai cegara das viruelas e daquela botáranse a pedir polas portas. Todolos romances de cego que as xentes aínda cantan cun ton grave da montaña, aprendeunos o pobo dos beizos do señor Eladio, o noso xograr de tempos idos. Era un acto transcendente a aparición de cego e nena en festas e feiras, un ritual carregado de misterio e fondura, onde a palabra poética e antiga e o son ferinte do violín, provocaban o enlevo nos ollos abraiados da xente. As figuras errantes de pai e nena -poetas, músicos e mendiños, de xinea medieval e lazarillesca-, andan aínda hoxe a percorrer os camiños da serra como sombras voltexantes a agardar por quen os saiba escoitar con corazón curioso e compasivo. Os seus alalás, as súas muiñeiras, os sus romances na fala vella de Castela.
A mesma sombra que proxecta o violinista cego de Eixón, José María Rodríguez Cobo, ao que acompañaba a súa filla Elena co bombo. E o de Ferreiros, Avelino Parada Vide, con toda a súa estirpe de fillos e fillas músicos e cantores. E da Enciñeira, do lado de Montefurado, era Paulina Campos Vázquez, que non era cega máis que si se adicaba ao oficio do canto e da venda de coplas polas feiras. Seus país marcharan para Buenos Aires cando aínda era unha nena e quedou a cargo de seus tíos, Avelina Gómez e o seu marido. E seique canda os tres de familia ía tamén un cego a tocar o violín. A cousa foi que toda a familia botouse polo mundo adiante, correndo media España, nun carro de cabalos, de feira en feira, chegando mesmo até Andalucía. Corrían polas feiras, cantando Paulina as coplas e vendéndoas, acompañada e axudada polos tíos e o cego. A tía Avelina chegou a ser un personaxe moi peculiar e insólito, do que se conta que era unha gran fumadora de tabaco en pipa e unha gran bebedora de caña de augardente, igual ca un home. E, nestas vidas de supervivencia picaresca, tamén contan que o tío Francisco se facía pasar por cego, para así poderen tirar a licenza para cantar. Aínda que outros falan de que era un outro cego de verdade o que acompañaba a Paulina e os tíos. Polo demais parece que cartos non traían moitos das súas andaínas polas feiras do país adiante, pero si que viñan co carro ateigado de mercancía: fabas, garbanzos, bacallao… De máis maior, Paulina perdeu un algo a chaveta e xa non distinguía a realidade da fantasía das coplas que tantas veces cantara e andaba a dicir “púidenme casar co conde das Comillas”, o con calquera outro dos personaxes das coplas que lle quedaran para sempre no maxín. Entrementras, canda tiña que atender as cousas da casa ou á medida que ían chegando fillos á familia, ás veces era outra tía, Aquilina, irmá de Avelina, a que ía no seu lugar. Curiosidades destas vidas errantes e ambulantes que nos levan a salientar o papel das mulleres, rapaciñas ou adultas, neste oficio, non só como lazarillos ou acompañantes, senón tamén como protagonistas, como cantoras e instrumentistas. Xoglaresas como Paulina, mesmo soldadeiras pícaras e afoutas como Avelina.

O señor Eladio Rodríguez Méndez, o cego de Outeiro, o gran violinista e cantor, morreu no ano corenta e cinco, tan arroupado polos seus vecinos como desasistido polo párroco do lugar na hora do seu soterramento, deixando un ronsel infinito de historias e romances na memoria aínda viva das xentes da montaña e de todo o val. Un ronsel que chegou até o derradeiro gran cantor, Florencio, o violinista cego dos Vilares da Fonsagrada, quizais a figura máis admirada de todos estes músicos lendarios, humildes e verdadeiros creadores da nosa música popular. Se as cancións de Florencio aínda se chegou a tempo de se poderen gravar, son moitos os folcloristas e músicos da actualidade que de novo están a recuperar e a manter viva a memoria dos vellos violinistas cegos, dos cantores doutrora, xograres míticos de tempos idos.
Fotografías:
Tellados de Outeiro, de © X. Pérez Mondelo
Retrato de Eladio Rodríguez Méndez e fotografía violinista ambulante, recollidos en "Músicas do Caurel", de  © X. L Foxo.

Comentarios

Publicacións populares