Máximo Ramos, bohemio errabundo (I)



Unha concisa necrolóxica dunha ducia de recortadas liñas no diario ABC de Madrid, con data do cuarto sábado do bisesto febreiro de 1944, recollía o pasamento do pintor, debuxante, grabador e ilustrador, Máximo Ramos, ferrolán de nacemento que da carreira mariña á que estaba predestinado por motivos familiares soamente preferiu a viaxe aventureira, libre de disciplina, que profesou xa na treintena fuxindo da ameaza da cativeza económica que lle acompañou a maior parte da súa vida, existencia de consumado artista que rematou aos 63 anos unha traizoeira pneumonía nos esfameados anos 40 da posguerra española.

Con todo, a comezos dos 40, cando a maioría dos membros da súa bohemia xeración xa desapareceran por inevitable cambio xeracional na arte e literatura, por morte anónima e con escaso rastro do seu legado ou vítima da represión tras a guerra, Máximo Ramos conseguiu outra medalla en La Exposición Nacional de Bellas Artes de 1941, por un dos seus gravados: "Las dos viudas" e unha praza de profesor nun centro educativo de Madrid.


1941


1934

El señor alcalde

Del viejo Madrid

La riada

A calidade da obra do ferrolán está recoñecida sen dúbida por crítica e público que recoñecen o amplo catálogo do artista galego, de quen unha boa parte dos seus admiradores decántanse pola súa laboura como gravador que xa fora recoñecido cunha anterior medalla (1934) grazas a "Mi abuelo el pirata". Pero a guerra civil que lle fixo sair de Madrid cara o Nordés para recalar en San Sebastián, oriéntao ás publicacións nacionais -Fotos, e desa etapa en publicacións do novo réxime, onde, entre outras habilidades, queda rexistrada a súa boa man e agudeza para o desenvolvemento de tiras cómicas, destrezas que xa tivo ocasión de demostrar anteriormente.


1913


1932

1937

1937

O Madrid de finais da primeira década do século  XX recibiu a Máximo Ramos como a un dos tantos artistas que pululaban por rúas, cafés, redaccións e demais lugares de reunión nos que aínda se rebelan contra o capitalismo e o aburguesamento. O  ferrollano, con todo, tivo a sorte de contar con certa estabilidade ao ser reclamado por diferentes revistas ilustradas e variadas coleccións de novelas que tentaban alcanzar o éxito no  parnaso das letras ocupado en primeiro lugar por aqueles supostos  regeneracionistas xurdidos co desastre do 98, quen, á súa vez, deixarían paso a vangardas e, despois, aos novos creadores do 27.

A marca do ferrolán déixase sentir con especial forza na La Esfera, Blanco y Negro ou El Nuevo Mundo. A marca do ferrolán déixase sentir con especial fortaleza na Esfera, Branco e Negro ou O Novo Mundo, en cuxas páxinas se advirten as tendencias e os cambios adoptados por Máximo Ramos, quen deixou o costumismo da súa terra para adaptarse a outras correntes máis cosmopolitas: impresionismo, prerrafaelismo, modernismo, neorromanticismo e art déco.


















Comentarios

Publicacións populares