Rosalía: o sentimento do seu pobo



Vidas españolas y de hispanoamericanas, da editorial Rex, no México de 1945, era una colección aberta aos exiliados españois no norte americano máis meridional. En nesa xeira estivo encadrada a biografía de Rosalía de Castro, escrita pola madrileña Luisa Carnés (1904-1964), quen non verá a segunda edición lanzada en 1964 por Ecuador 0º 0' 0'', do galego Alexandre Campos Ramírez, máis coñecido por Alejandro Finisterre (1919-2007).

A escritora nada na rúa Lope de Vega, hoxe en pleno corazón do Barrio das Letras de Madrid, onde de seguro coñeceu a fondo a escravitude dos traballos destinados as mulleres que a ela lle tocaron desde noviña para sacar adiante un fogar humilde, o cal non foi óbice para que a idade temperá empezará a bosquexar relatos e novelas e enviar escritos a publicación periódicas que xa comezaban a recoñecer a valía daquela moza autodidacta combativa, sufraxista, feminista e comunista.

A prologista da nova edición de Rosalía (Hoja de Lata. Sensibles a las Letras, 2018), María Xesús Lamas, recoñece que Luisa Carnés, que tamén usaba o alias de Clarita Montes, cos mimbres da pouca información que tiña soubo artellar un relato que pon os puntos sobre a esencia de muller libre, altruista e loitadora que foi a grande poetisa do romanticismo europeo.

As lecturas dos poemas e da narrativa da gallega, ademáis do mergullamento na exigua información daquel tempo sobre Rosalía de Castro produxeron na escritora madrileña una simpática atracción, pois "después de haber otorgado su inmensa ternura a todo, tierra y hombres. Rosalía la más fina raíz de la tierra gallega, se eleva sobre hombres y tierra, Ya está fuera del mundo. El mal horrible, que día a día dobla su cintura, le hace lo más extraño lo más familiar, de lo cual ya se siente distante".



También Luisa Carnés fue consciente de que: "A través del dolor de la Galicia campesina y marinera al que acercará su corazón de niña como una llama vivificadora, Rosalía llegará a formarse como mujer, como poeta, como española. Su voz poética responderá al sentimiento de su pueblo, que cala en ella muy hondo desde la primera edad. El paisaje y las desdichas gallegas entrarán en ella, y el pueblo, será quien se eleve en su voz. Tendrá el privilegio de ‘descubrir’ a España y al mundo la verdadera faz de Galicia, y lo hará en su propio idioma."

A obra de Luisa Carnés vive un excelente momento como o que a malograda escritora protagonizou naquel Madrid previo á guerra civil, cando a denominada Generación del 27 impoñía moda e modos na literatura, por certo, una xeración que tivo tamén mulleres adiantadas ao seu tempo, entre elas, aínda que menos coñecida ata iste tercer milenio, Luisa Carnés, da que na mesma editorial que recolle a biografía de Rosalía aparecen Tea Rooms. Mujeres obreras (1934) e Trece Cuentos (1931-1963). Unha pequena parte dun corpus de 10 novelas, tres obras de teatro, 60 contos e centos de crónicas xornalísticas. 



Agradécese sen dúbida tambén o traballo da Editorial Renacimiento que está nesa angueira de recobrar o legado literario de Luisa Carnés. Nesa liña xa van unhas cantas obras: El eslabón perdido, De Barcelona a la Bretaña francesa, Rojo y gris y Donde brotó el laurel.

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