AS PRIMEIRAS MOZAS GAITEIRAS
As
primeiras mozas gaiteiras
Has
de cantar,
meniña
gaiteira
(Rosalía
de Castro)
X. Pérez Mondelo
O
primeiro terzo do século pasado foi un período no que as artes
musicais, en calquera das súas manifestacións e a través dos
diversos tipos de agrupacións vocais e instrumentais, van
experimentar un gran desenvolvemento. Sen entrar agora nas súas
formas cultas –se é que debemos facer estas diferenciacións tan
tallantes–, no tocante
á música popular vai ser un momento de esplendor, en canto van
xurdir ao longo do país innumerables solistas e grupos de música
tradicional, hoxe clásicos -continuadores dos vellos gaiteiros de
outrora que cantaran Xoán Manuel Pintos, Curros Enríquez e
Rosalía-, como Xan Míguez, o de Ventosela, Os Trintas de Trives ou
os de Soutelo de Montes, e así unha longuísima reste de grandes
intérpretes dos que temos hoxe cumprida memoria. E tantos outros que
quedaron no ámbito máis recollido dos seus lugares de orixe, na
lembranza cálida da súa veciñanza.
Porén,
hai un feito que chama a atención. Nese momento de afirmación
cultural, de pensamento e sentimento identitarios,
de clima de esperanza e progreso social –sen esquecermos que o país
estaba a sufrir un grave drama migratorio–, de abertos espazos de
lecer e convivio, vemos emerxer tamén a presenza da muller como
instrumentista e protagonista na vida social e festiva. E así como
noutros ámbitos se está a recoñecer o seu protagonismo, a
descubrir a súa presenza activa, o mesmo está a pasar no campo
musical, no que a muller instrumentista, en concreto a muller
gaiteira, sería unha figura destacada. E isto, fundamentalmente no
ámbito vilego e rural, mais seguramente tamén no urbano.
Curiosamente, un dos barrios máis singulares de A Coruña denomínase
A Gaiteira, un topónimo de orixe incerta e, en calquera caso, ben
suxerente, ao acabar por cristalizar no imaxinario da cidade como
evocación dunha figura mítica, unha sorte de heroína a aledar as
horas de festa polos agros da redonda.
Temos
falado de Felisa Vidal Nogueira, a gaiteira de Bendilló, e de Carmen
Parada Pombo, que coas súas irmás creara o grupo das Gaiteiras de
Ferreiros, en Brollón. Mais agora, a través do traballo inicial da
musicóloga Sonsoles Hernández Barbosa, e mais do posterior estudo
de Milagros Bará Viñas no Álbum de Mulleres do Consello da Cultura
Galega, estamos a saber doutra rapaza, María Áurea Rodríguez
Rodríguez, coñecida como a Raíña da Gaita Galega, alma do grupo
de música tradicional Os Maravillas de Cartelle, un quinteto de dúas
gaitas, requinto, tambor e bombo que formou cos seus irmáns, que
máis tarde mudaría en cuarteto. Unha gaiteira que, á fronte do
grupo, actuou en múltiples festas da contorna ourensá e de Galicia
enteira, mesmo por distintos lugares da península e en países do
continente americano, como Arxentina e Venezuela.
Outras
destacadas intérpretes deste primeiro terzo do século foron As
Gaiteiras de Maside, as irmás Angelina e Rosa Zarza Fernández, un
cuarteto histórico posteriormente coñecido como Os Celtas de
Maside, no que tocaba o seu irmán Aníbal e o seu pai Cesáreo,
mentor do grupo. Sabemos polo cronista masidao Xosé Ricardo
Rodríguez que foi o pai das rapaciñas, clarinetista na banda de
música da vila, o que espertou o gusto das fillas pola música. Unha
familia, os Zarzas, de músicos e silleiros, un oficio este no que
tantos masidaos destacaron como meritorios artesáns na arte de facer
sillas e co que percorreron as grandes feiras de Galicia.
Todas
estas mozas gaiteiras, que son dun tempo, deixaron de tocar polos
anos trinta, mesmo actuando algunha delas até ben entrada a década
seguinte. Quizais o estalido da Guerra, se cadra motivos íntimos ou
familiares, fosen os que deron cabo a súa andaina artística.
Houbo
que agardar aos anos sesenta do pasado século para ir dando carta de
naturalidade a esta presenza feminina e, neste senso, salienta a
creación do Grupo Saudade, Meniñas de Saudade, de Ribadeo, a
primeira agrupación exclusiva de mulleres gaiteiras, todo un
acontecemento social e un fito para a historia da nosa música. Foran
os seus mentores e mecenas os irmáns Luís e Amando Suárez Couto,
xunto con Primitivo Díaz, o gran gaiteiro da Mariña, que foi o
mestre das meniñas. Serán ademais os promotores do monumento que o
escultor Antonio Faílde labrou en pedra na atalaia de Santa Cruz na
honra da figura do Gaiteiro Galego, en cuxo lateral o artista
ourensán tamén incluíu un pequeno grupo escultórico no que
aparece representada unha muller coa gaita. Unha escultura monumental
en parte sufragada cunha pintura de Amando Suárez na que o pintor
ribadense rende homenaxe ás gaiteiras de Ribadeo, motivo único do
cadro. Pintura e escultura, un xesto de gratitude e unha forma de
inmortalidade.
Esta
liña de continuidade musical, feble no tempo mais nunca fanada, é
unha mostra da presenza da muller como instrumentista de gaita, alén
da súa histórica participación no canto e na danza ou ben como
intérprete doutros moitos instrumentos tradicionais. Hoxe as cousas
non teñen nada a ver co tempo no que estas pioneiras desenvolveron a
súa arte, mais tampouco podíamos entender o esplendor actual da
nosa música sen a paixón e resistencia destas mozas gaiteiras de
outrora.
Imaxes por cortesía de X. Pérez Mondelo:
1. Felisa de Bendilló
2. Carmen de Parada (dereita, cos seus irmáns: Arturo e Consolo)
3. Anuncio do xornal El Progreso, de Lugo, e fotografía de María Áurea Rodríguez
4. As Gaiteiras de Maside (irmás Angelina e Rosa Zarza Fernández)
5. Cadro As Meniñas de Saudade, de Amando Suárez Couto
6. Pormenor do Monumento ao gaiteiro galego, de Antonio Faílde, en Ribadeo (Lugo)
Imaxes por cortesía de X. Pérez Mondelo:
1. Felisa de Bendilló
2. Carmen de Parada (dereita, cos seus irmáns: Arturo e Consolo)
3. Anuncio do xornal El Progreso, de Lugo, e fotografía de María Áurea Rodríguez
4. As Gaiteiras de Maside (irmás Angelina e Rosa Zarza Fernández)
5. Cadro As Meniñas de Saudade, de Amando Suárez Couto
6. Pormenor do Monumento ao gaiteiro galego, de Antonio Faílde, en Ribadeo (Lugo)
Comentarios